El Crist del Misteri de Glòria de Montserrat torna al lloc on el va col·locar Gaudí



Baixen el Crist del Misteri de Gaudí per restaurar-lo[27/05/2009]
L’escultura de bronze de Crist, obra de l’escultor Josep Llimona, ha estat restituïda al seu lloc original, on l’arquitecte Antoni Gaudí la va situar a principis del segle passat. L’escultura, de 3,22 metres d'alçada i 572 quilos de pes, ha estat restaurada i forma part del primer Misteri de Glòria del Rosari monumental de Montserrat, que arranja l’Institut Català del Sòl (Incasòl), ha informat aquest mateix organisme a través d'un comunicat. Amb la col·locació de la peça es respecta la decisió de Gaudí i l’escultura queda fixada just a sobre de la cova on hi ha el sepulcre i al costat de l’escut de Catalunya, també en procés de restauració. L’actuació s’efectua en el marc de l’acord entre el departament de Política Territorial i Obres Públiques i el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona, amb l'objectiu de frenar el deteriorament progressiu dels nuclis antics i els entorns monumentals de diferents poblacions de Catalunya.


Els treballs de restauració del conjunt arquitectònic i escultòric del Misteri de la Resurrecció de Jesucrist van començar l’abril passat i l’escultura de bronze es va baixar a finals de maig utilitzant vies d’escalada, ja que estava enclavada a uns 15 metres d’altura. Aquest divendres s'ha utilitzat el mateix sistema per pujar l’escultura i tornar-la a enclavar a la muntanya. Les obres que efectua l'Incasòl permetran recuperar el primer misteri de Glòria, la Resurrecció de Jesucrist, del conjunt de monuments del Rosari Monumental de Montserrat, situat dins del terme municipal de Collbató (Baix Llobregat). L’obra té un pressupost de 172.000 euros i el termini d’execució és de 7 mesos.

L’arquitecte encarregat de la restauració del Misteri de Glòria és Anton Baraut i el treball amb les escultures l’efectua l’escultor Ramon Oms, qui ha indicat que la figura de Crist ressuscitat s’ha sotmès a un procés de neteja per retirar les sals i, a més, se li han aplicat tècniques per garantir-ne la conservació. També s’ha netejat la corona de llautó i s’ha preparat un nou ancoratge per col·locar-lo a la paret de la muntanya. L’escultor destaca que el fet d'emplaçar l’escultura al lloc original on havia previst Antoni Gaudí ressalta el conjunt del primer Misteri de Glòria, ja que la forma de la figura i els plecs de la roba s’adapten al punt de la muntanya on havia estat inicialment, i també sosté que la figura adquireix més presència, a banda que dóna la sensació que s’eleva i dirigeix la mirada cap al banc des d’on els visitants observen el conjunt del misteri, explica la nota de l'Institut Català del Sòl.

El Crist va canviar de lloc per decisió d'un abat
La imatge de Jesucrist ressuscitat va ser col·locada en el seu lloc original l'agost del 1907, però segons l’abat Deàs l’escultura no estava situada en un bon punt. Això va comportar que retiressin la direcció de l’obra a Gaudí i es canviés d’emplaçament el Crist. Aquestes decisions van coincidir amb problemes de finançament i les obres van quedar paralitzades fins al juny del 1912, quan els treballs es van reprendre a partir d'una maqueta modificada per l’escultor Josep Llimona i amb la supervisió de l’arquitecte Jeroni Martorell.

El primer Misteri de Glòria, la Resurrecció de Jesucrist, el va projectar inicialment Antoni Gaudí amb un fort caràcter religiós i simbòlic, i la seva representació es va identificar ràpidament amb la resurrecció de Catalunya. Gaudí va excavar una gran cova a la roca on va ficar-hi el sepulcre i va fer només algunes de les imatges que formen el conjunt. Les escultures de l’àngel i de Jesús ressuscitat són obres de l’escultor Josep Llimona. Les tres Maries van ser esculpides per Dionís Renart i la reixa que el tanca va ser treballada per la casa Ballarín, segons un projecte de l’arquitecte Jeroni Martorell. El conjunt és coronat per l’escut de Catalunya, fet amb la tècnica gaudiniana de trencadís de rajola trossejada encastat a la roca, i va ser elaborat per Jaume Bayo.

Encara falta completar alguns treballs de restauració
A partir d'ara s'ha d'enllestir la reconstrucció del mur, que també té funció de banc i emmarca el conjunt escultòric, l'arranjament de les parts malmeses de l’escultura de l’àngel i de la Maria que estan dins de la cova, i la restauració l’escut de Catalunya i de la inscripció Ressurrexit, non est hic. El projecte també preveu fer actuacions en les plaques d’ofrena, en la reixa de tancament, i reordenar l’ajardinament que hi ha entre el camí de la cova i el primer Misteri de Glòria.

Publicat 12/06/2009 21:05h

Comentarios

  1. En primer lugar, el hecho de colocar el Cristo del Misterio de Gloria de Montserrat en el lugar en que Gaudí lo proyectó tiene todo un significado detrás, y todavía más cuando él fue despedido de la misma por la situación que había elegido para la escultura.

    Es interesante observar el proceso que utilizan hoy en día los técnicos para movilizar la escultura con los medios de los que disponemos en la actualidad. Lo cual nos invita a reflexionar qué medios utilizarían para colocarla a 15 metros del suelo con sus 572 kg en el año 1907.

    Seguramente, Gaudí pensó en los medios al mismo tiempo que proyectó la escultura. Porque él, como arquitecto, tenía en cuenta tanto el resultado final como los procesos constructivos, materiales y utensilios para conseguirlo.

    Éste es, sin duda, uno de los hechos que hace posible que proyectos que parecen imposibles sean una realidad.

    Para Gaudí todo era posible. Admirando cada una de sus obras, nos asombramos como se dedicó a cada una de ellas, estudiándolas al detalle. Así pues, no es de extrañar que para la realización del Misterio de Glorias de Montserrat, incluso se excavara la roca con la intención de crear un espacio en su interior que recoge el conjunto, al cual se adapta a la perfección la escultura.

    Para concluir, solo queda destacar la importancia de estudiar la forma en que una obra es proyectada y construida para entenderla, y poder así llevar a cabo una rehabilitación que sea lo más fiel posible a la obra original.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario